Ще споделя с теб много лесна и същевременно много работеща стратегия за фрилансери (хора, работещи на свободна практика). Тя работи изключително добре, ако я следваш, и е толкова проста, че не ти се налага да мислиш за хиляди неща едновременно. Използвах тази стратегия преди години, когато бях професионален покер играч, и тя работеше изненадващо добре.
Когато започнах да давам покер уроци, взимах по 100 лв на час. Много бързо обаче имах вече толкова ученици, че не можех да смогвам. Удоволствието се превръщаше в здраво бачкане, защото имах дни с по над 5 урока. Това, освен че доведе до по-ниско качество, доведе и до пълно изтощение при мен. Тогава реших да намаля уроците по по-умен от обикновения начин. В този случай повечето хора спират да взимат нови ученици (нова работа), а аз просто реших да вдигна цените. От 100лв на час вдигнах цените не 200лв на час, като мислех, че така хората значително ще намалеят. Това, което се случи обаче, толкова много ме учуди, че ми показа съвсем друга вселена.
Вместо да има по-малко желаещи, имаше повече! Още повече хора искаха да се учат при мен, имах записвания за след месеци напред, защото просто нямах физическото време да ги поема. Тогава не можех да проумея, че по-високите цени много често се свързват с по-високо качество, особено ако вече си изградено име и хората ти вярват, понеже техните приятели са постигнали много добри резултати. Вдигнах цените още веднъж, този път на 300 лв на час. Вече имаше известен отлив (около 30% от хората), но аз отново имах прекалено много клиенти, с които не смогвах.
Тогава направих най-голямата грешка, спрях уроците. Спрях ги, тъй като не смогвах с всички хора, не успявах да си гледам своята игра и бизнеса, нямах достатъчно време за себе си и просто изпуших, прегорях и си казах, че няма смисъл да се смазвам. Не прави същата грешка като мен! Всъщност аз имах ограничаващо вярване, че цената ми е прекалено висока и няма как да я вдигна на над 300лв на час. Именно това ограничаващо вярване ми попречи да имам толкова ученици, колкото искам, и аз да решавам каква да е тяхната бройка чрез цените, които предлагам. С годините след това разбрах колко проста стратегия може да изгради всеки човек на свободна професия (фрилансър) само ако пробва да мисли „извън кутията“.
Стратегията се състои от три части.
Първата част е задължителна във всяка фаза и тя е да даваш супер много стойност!
Без първата част няма как да продължиш нататък, тя е най-важната, без нея нищо не правиш. Като човек на свободна професия ти непрекъснато трябва да мислиш как да даваш повече стойност на клиентите си, как да се развиваш и да правиш живота им по-добър.
Втората фаза е да събереш достатъчно клиенти (маркетинг), да достигнеш до колкото се може повече хора. Ако в момента имаш 12 клиенти, но можеш да поемеш 20, означава непрекъснато да се промотираш, за да достигнеш до този таван, до тези 20 клиенти. Най-честата грешка, която повечето хора допускат, е да продължат да поемат още клиенти и след постигането на своя таван и да започнат да режат от свободното си време, от времето за себе си, от нещата, които обичат. Те взимат 30 клиенти и буквално не им се вярва, причиняват си огромна щета, защото или не се сещат, или не смеят да направят третата стъпка в процеса.
Третата стъпка в процеса е да вдигнеш цените!
Когато стигнеш до тази критична маса (20 души), вдигаш цените поне с 20-30%. Огромният страх на хората е, че ще изгубят всичките си клиенти, именно този страх ги спира да растат и да се развиват. Нека направим една проста сметка.
Ако имаш 20 клиенти, на които взимаш по 100лв, ти изкарваш 2000 лв. Ако вдигнеш цените с 30% и вече взимаш по 130 лв и ако никой не си тръгне, ти ще взимаш 2600 лв. Ако си тръгнат 30% от хората (6 души), ще взимаш 1820 лв. Това, което спира много хора, е, че ще загубят тези 6 души и ще взимат със 180 лв по-малко от преди. Това, което не смятат обаче, е, че ще имат 30% повече време, в което ще могат да мислят върху бизнеса!
Нормално е да не напредваш, ако само работиш в бизнеса и не прекарваш време в това да работиш върху него. „В“ и „ВЪРХУ“ са две много различни неща!
Ако „загубиш“ 50% от клиентите си и останат 10 души на 130лв, ти ще правиш 1300лв, което е със 700лв по-малко от преди, но ще разполагаш с 50% от времето си. В това време ще мислиш върху бизнеса, тоест как да дадеш повече стойност и как да привлечеш нови клиенти.
- Даване на повече стойност, подобряване на услугата.
- Привличане на нови клиенти.
- Вдигане на цените.
Както трябва да пълним нашата „чаша“, така трябва и да я изпразваме!
Всеки път, когато вдигаш цените, ти се освобождаваш от хората, които така или иначе ще отпаднат съвсем скоро. Ако ти е „жал“ за тях, е време да помислиш за себе си и своето развитие, защото това дали ще останат, или не, е тяхно решение, а не твое! Ако искаш да се развиваш и да вдигаш качеството на услугата си, трябва да имаш повече ресурси като време, пари и не само да бачкаш в бизнеса, а да мислиш върху него!
Даваме стойност, стигаме до максимума клиенти, които можем да поемем, отсяваме ги като вдигаме цените. Това ни носи повече време да даваме повече стойност и да набираме нови клиенти.
Успех!