Здравейте, скъпи приятели!
Днешната тема ще е малко по-различна, с цел да влезем в света на продажбите, макар че по-късно в тази статия ще разберете, че ние не сме излизали от него.
Какво са продажбите?
Ако гледаме от правна гледна точка определението за продажби е следното:
„Продажбата е важен способ за осъществяване движението на материалните блага, за реализиране на стопанския оборот.“
За да не ви изгубя още с това определение, бих ги описал по друг начин: продажбите са процес на даване на определена стойност, с която удовлетворяваме дадена нужда или решаваме определен проблем, в замяна на определен ресурс. И може би някои от вас си мислят, че ресурсът, с който „плащаме“ за тази стойност е винаги пари, но не е съвсем така. Тук идва важния въпрос:
Кой продава?
Краткият отговор е: продава всеки един човек.
Дългият отговор е, че ние сме в света на продажбите откакто сме се родили и винаги ще бъдем в него. Нека обясня:
Когато се роди едно бебе, да, то е изключително сладко и всички му се радваме, но какво прави то, когато има нужда от храна, смяна на памперс, спи му се или от каквото и да има нужда? Започва да плаче. Какво правим ние, когато започне да плаче? Търсим вариант, в който да му дадем това, от което има нужда. С други думи, понеже бебето трудно може да говори, то започва да ни „продава“ (плаче) това, от което има нужда. И нека бъдем честни, тази стратегия при децата е доста успешна, но ключовото тук е, че е успешна при децата и то до определена възраст 🙂
Нека дам друг пример:
Доста често ми се случва да ми звънне приятел и да ми каже: „Здравей, обаждам ти се за минута, за да те попитам нещо.“
Тук той ми продава идеята защо да се чуем и в същото време разменната монета е и времето на двама ни.
Какво правят повечето хора, когато си търсят партньор?
Те продават себе си и го правят по всевъзможни начини. Дамите например си правят маникюр, косата, дрехите, миглите, очната линия, устните, ухаят невероятно, грижат се за фигурата и какво ли още не. Всичките тези неща са прекрасни и ако погледнем мъжката гледна точка: ние мъжете се стараем да сме в добра форма, добре облечени, да сме с хубав парфюм и тн. В този пример ние сме продукта и продаваме себе си чрез външния ни вид, впоследствие с комуникацията, отношението и куп други неща, които са важни за изграждането на една здрава и дългосрочна връзка. Разбира се, колкото сме по-добри, толкова ни е по-висока стойността.
С тези примери искам да покажа, че продажбите не са само в бизнеса, но идва един друг въпрос:
Осъзнато или неосъзнато продаваме?
Няма да забравя бях на едно обучение, на което всеки трябваше да направи лайф и да сподели определени неща, свързани с продажбите, които може да са полезни на другите хора в групата. Направих лайф, в който споделих неща, които за мен са супер лесни и в главата ми всеки човек, който се занимава с продажби трябва да ги знае, като „scarcity”, “social prove”, “call to action” (в последваща статия бих дал определения и обяснил подробно какво значат). Познайте какво стана? В коментарите започнаха хора от групата да споделят неща като „Да, това не се бях замислял, че е така, а съм го правил понякога.“, „Да, правил съм го, но случайно и то доста рядко.“ и тн. В този момент разбрах, че има хора, които продават без да осъзнават какво правят в дадения момент и замисляйки се в още по-голяма дълбочина и наблюдавайки хората около себе си разбрах, че голяма част от хората продават неосъзнато.
Сега някои от вас може да кажат „Да, ама тези неща звучат сложно“ и преди да сте го казали искам да ви изпреваря с това, че тези неща, които изредих по-горе далеч не са сложни и ние някои от тях така или иначе ги правим, но от време на време без дори да знаем.
Какво ще стане ако започнем да продаваме осъзнато във всяка една ситуация независимо дали продаваме себе си, идеята си, продукта си, услугата си или просто да продадем идеята на жената на живота ни да излезе с нас?
От личен опит бих ви казал, че успеваемостта ще ни се вдигне многократно, а в продажбите няма нищо лошо, ние така или иначе ги правим.
Само, за да загатна какво евентуално предстои, с тази статия тествам дали имате интерес към нещо такова или не, защото в някои от последващите статии ще засегна и как да тестваме пазара, а защо не и да споделя конкретни стратегии и техники, които отново са изключително лесни и красиви за ползване.
А дотогава, бъдете здрави!
автор: Петър Косев
Доста интересен и любопитен поглед над света на продажбите. Лично аз съм заинтересована от подобен тип статии.
Благодаря за имейла!
Интересно виждане за продажбите. Напълно съм съгласна ,че продаваме всеки ден без да го осъзнаваме. Всеки един от нас продава своята идея или виждане, или съвет на някого в един Обикновен разговар. Така по този начин Всеки може да събере информация или да вземе идея за неговия бизнес, само че безплатно.
И така докато повярваме в себе си и започваме да продаваме това ,в което сме добри!
Бъдете здрави!
Харесвам нестандартните идеи, които действат подсъзнателно и пленяват с изящност!